Tuesday, April 21, 2009

Pemanduan Lebih Laju Yang Berhemah

Assalamu'alaikum,

Ini ialah sambungan siri Pemanduan Berhemah, entri yang ke tiga. Selepas banyak pengetahuan asas yang telah saya kongsi (yang agak memboringkan) sebelum ini, saya kira entri kali ini lebih menarik. Tetapi sebelum itu biar saya terangkan perkara penting ini. Saya tidak bertanggung jawab akan apa-apa yang berlaku dalam masa anda mencuba apa sahaja yang saya terangkan di sini. Anda perlulah menilai risikonya dan bertindak dengan bijak!

Ini adalah tajuk-tajuk yang saya cover dalam entri ini. Setelah membaca semula, saya sendiri agak sesat (lost) kerana begitu banyak informasi di sini, jadi saya sediakan senarai tajuk ini:
A. Risiko pemanduan laju
B. Konsep belajar memandu lebih laju
1. Tahu had anda
a. Jangan membrek di selekoh!
b. Halaju selamat yang diketahui
c. Jarak selamat yang diketahui
d. Pastikan tetap di atas jalanraya, jangan langgar apa-apa,
2. Pertingkatkan skill
C. Peringatan Penting

Ok, sekarang boleh saya mula. Apa yang menarik saya mahu kongsikan di sini ialah cara-cara kita tahu had kita dan improve pemanduan kita, sehinggalah kita akan rasa kereta yang kita pandu itu tidak cukup laju lagi.. he he he, ya, mungkin perlu ushar kereta sport pula :)

Oh sebelum itu, tidak adillah jika saya tidak senarai kan risikonya. Risiko ini amat penting, anda perlu tahu apa yang anda hadapi, tidak banyak benda dalam dunia ni percuma ya. Baca dan faham senarai ini dahulu:

A. Risiko Pemanduan Laju

1. Di atas jalan raya, kita sentiasa menghadapi risiko untuk perlanggaran. Dengan mencuba sesuatu yang baru, anda akan menambah lagi risiko tersebut. Berhati-hati, pilih sempat yang kosong, supaya tidak membabitkan orang lain jika berlaku apa-apa.

2. Kereta (atau apa-apa mesin) di buat untuk penggunaan biasa, dengan memandu laju, kita menekannya kepada penggunaan maksima, bermakna jangka hidupnya akan berkurangan. Brek akan habis lebih cepat, tayar juga, dan juga parts yang lain seperti penyerap hentak, belt dan lain-lain. Untuk pecutan yang lebih kuat, engine kereta perlu digunakan dengan RPM yang tinggi. Jika pemanduan biasa dibuat dalam lingkungan RPM 2000 ke 3000 sahaja, pemanduan laju memerlukan RPM sehingga 5000 atau 6000. Ya, ini akan memendekkan usia enjin anda.

3. Minyak, akan lebihlah amaun minyak yang digunakan. Kadar rintangan angin akan meningkat secara exponen, dan lebih kuasa enjin (dari minyak ler tu) diperlukan untuk lebih laju. Jadi kena sediakan lebih $$ untuk minyak ya.

4. Jangan ambil risiko! Kita tidak boleh mengambil risiko kerana jika apa-apa tak diingini berlaku, kereta akan rosak (paling kurang pun kita akan bad mood seminggu, kena cari budget untuk baiki kereta, dan kena ulang alik ke bengkel), atau kita boleh cedera teruk ataupun terus mati!! (senang, saya terus terang sahaja kat sini, faham betul-betul ya!)

Maaflah, saya perlu merepekkan dengan perkara yang sebegini dahulu.

B. Konsep belajar memandu lebih laju


Ok, sekarang, mari saya bincangkan beberapa konsep penting untuk belajar memandu lebih laju tetapi masih selamat:
1. Know your limit (your current skill, your car, your normal/familiar road, enticipate others)
2. Pertingkatkan skill/Kemahiran [Edited: lupa tukar tajuk kat sini]


1. Know your limit - Tahu had anda

Seperti yang telah saya bincangkan dengan panjang lebar dalam 2 entri yang sebelum ini, kita perlu tahu corak dan skil pemanduan sendiri, juga keadaan kereta kita. 2 lagi faktor utama, iaitu jalan yang kita gunakan dan juga keadaan sekitar, tidak kurang pentingnya. Untuk anda belajar dan improve, anda hanya boleh mengubah satu perkara sahaja pada satu masa! Sama ada menambah skil, menguji kereta (setup baru), atau mencuba jalan baru.

Sudah tentunya kita tidak boleh mengubah keadaan persekitaran sesuka hati, jadi perlulah kita mempertimbangkan dan membezakan keadaan persekitaran pemanduan kita. Keadaan persekitaran yang berbeza memerlukan cara pemanduan yang berbeza juga. Sebagai contoh, jalanraya boleh jadi sangat sibuk (waktu utama), atau pun sangat lengang diwaktu tengah malam atau awal pagi. Juga, bila waktu hujan, jalan menjadi lebih licin dan bahaya. Malah mungkin ada tempat air bertakung di atas jalan raya. Jadi jangan cuba sesuatu yang baru dalam keadaan yang tidak sesuai sebegini.

Dengan menggunakan kereta yang sama, jalan yang sama dan persekitaran yang sama, anda boleh menambah skil. Bagaimana caranya? hmmmm.. Sebelum menjawab soalan itu, saya perlu ketengahkan 4 perkara penting ini dahulu, sabar ya.

Maaf ya, rupa-rupanya, ada lagi perkara penting yang saya tertinggal, berikut ini adalah konsep penting untuk "memandu laju" dan mengetahui had anda:

a. Strictly no braking during conering!! - Jangan brek semasa membelok!!
Ini amat penting, walau selaju mana pun kenderaan anda, anda perlu tahu bila untuk menekan brek untuk perlahankan kenderaan sebelum membelok di selekoh. Hmm.. kalau brek sidikit sahaja tidak mengapa, tetapi di selekoh, brek amat bahaya. Jika waktu hujan, bahayanya itu berganda kerana keadaan jalan yang licin. Kecualilah anda ialah pemandu kereta lumba yang bertaulilah, janganlah membrek di selekoh. Pastikan anda brek secukupnya, mencapai halaju selekoh yang dikehendaki sebelum membelok di selekoh tersebut. Semasa membelok, tekan minyak untuk menetapkan halaju tersebut atau untuk menambah halaju (sedikit).


b. Known Safe speed - Halaju selamat yang diketahui
(i. Straight road, ii. each of the conners)

Anda perlu tahu berapakah halaju yang selamat. Untuk jalan yang lurus, halaju paling tinggi yang selamat ditentukan oleh keadaan kenderaan (ini kali terakhir saya sebut tentang keadaan kenderaan, selepas ini harap pembaca faham ini adalah factor yang penting!), jarak untuk perlahan/berhenti disebabkan oleh kenderaan lain, benda menghalang jalan (seperti polis dan sebagainya, ho ho ho) dan selekoh yang ada di hadapan.

Untuk selekoh itu pula, anda perlu tahu berapakah halaju tertinggi yang selamat untuk mengambil selekoh tersebut. Ya, ini lah bab yang amat menarik hati! (park dulu, akan huraikan kemudian)

Jadi anda perlu ingat, selekoh mana dan berapa halaju yang telah ada buat sebelumnya (aduh, racing line belum sentuh lagi). Untuk ini, ada perlu ingat, halaju di jalan lurus sebelum selekoh itu, tempat mula membrek dan berapa banyak brek yang diperlukan untuk menyediakan kereta memasuki selekoh.

c. Known Safe distance - Jarak selamat yang diketahui
Bergantung kepada visibility (kadar pandangan) untuk pemanduan biasa, gunakan "3 second rule". Bagaimana kah 3 second rule itu? Begini. Pada waktu pemanduan biasa, perhatikan kereta/kenderaan di hadapan. Cuba ambil tempat/benda yang senang dilihat, sebagai contoh, tiang lampu, tanda km di tepi jalan, dan kira masa benda itu bergerak dari kereta dihadapan kepada kereta kita. Cara mengiranya begini. Sebaik sahaja object itu dilepasi oleh kereta dihadapan, bacalah zikir, Subhanallah, Alahamdulillah, Allahuakbar dalam kadar biasa. Itu lah 3 saat. :) Jadi, di mana objek itu berada, di situlah sepatunya kereta ada berada di belakang kereta hadapan.

Untuk pemanduan yang paling selamat, ia hendaklah sekurang-kurangnya 3 saat. Kenapa? Kerana mengikut kajian pakar (jangan tanya saya pakar apa, sudah tentu bukannya pakar bedah ya), manusia mengambil masa 1.5 saat untuk process apa yang kita nampak dan bertindak untuk menekan brek dengan menggunakan kaki kanan, dan kereta akan memerlukan sekurang-kurangnya 1.5 saat lagi untuk berhenti! Ya, itu sebabnya.

Tapi untuk memandu laju dan selamat.. ada caranya, tak perlu 3 saat. Kaki bionickah? Bukan :)

d. Stay on the road, don't hit anything, don't get hit - Pastikan anda sentiasa di atas jalanraya dan tidak terlanggar apa-apa

Ini adalah konsep yang sangat penting. Selagi anda di atas jalanraya dan tidak melanggar apa-apa (juga tak ada orang yang langgar anda) ada akan selamat!! Kereta kita direkabentuk dan dibina dengan keadaan ia tidak akan terbalik kecuali terlanggar sesuatu (atau pun ada sesuatu di atas jalan, hati hati dengan ini). Oleh sebab itu, pastikan anda mempunyai jarak dan halaju yang selamat supaya anda boleh mengawal kereta dan tidak terbabas keluar!

Jika anda sudah membaca semua yang diatas itu, rasanya anda sudah mempunyai idea bagaimana memandu dengan lebih laju dan masih selamat.

Cuma perlu gabungkan semua itu.. seperti di bawah.

2. Pertingkatkan skil atau kemahiran (lebih laju!)

Sekarang baru boleh sambung bagaimana cara menambah skil pemanduan ni. Haraplah maaf dengan sangat. Sudah panjang berjela.. barulah sampai bahagian ni.

Ok, sebagaimana yang telah saya ceritakan sebelum-sebelum ini, mula-mula sekali anda perlu biasakan diri dengan kereta, dan jalan. Jangan sekali-sekali mencuba skil baru dengan kereta lain atau jalan yang anda tidak biasa. Ingat itu, ia sangat penting.

Seperti pemandu kereta lumba professional, seluruh litar lumba itu diulang-ulang banyaaak kali, sehingga pemandunya pening, eh bukan, dia tak pening, sehingga pemandunya tahu dengan tepat di mana tempat untuk membrek, di mana perlu memusing stering, banyak manakah brek dan stering itu, di mana untuk memecut dan sebagainya. Itu lah yang cuba kita buat ini. Tetapi ingat, di jalanraya biasa adalah lebih bahaya daripada litar lumba! Saya sendiri, untuk memuaskan hati, saya pergi memandu di litar lumba Sepang. Hmmm, masih ingat lagi kali pertama dulu, tersenyum lebar saya semasa memandu di situ ha ha ha.

Ok ok, balik semula ke jalanraya yang lebih bahaya tadi. Oleh sebab itu, kita mestilah progress sedikit demi sedikit. Jangan tamak ya, kita tidak boleh sekali-kali mengambil risiko, bahaya!

Ok mari kita cuba ni, bayangkan anda berada di dalam kereta, sedia untuk bergerak menuju ke jalan yang biasa dilalui. Ok, terus cuba bayangkan di setiap seksyen jalan itu, berapa halaju untuk jalan lurus, di mana untuk membrek dan berapakah entry-speed yang selamat untuk selekoh dihadapan. Contoh, saya baru melepasi lampu isyarat di PH. Pecut, mencapai 120km/j, brek point sebelum tempat orang jual surat khabar, kepada 70km/j (jika jalan kosong ya), masuk selekoh ke kiri sambil menetapkan kelajuan, kemudian pecut semasa naik bukit, 90km/j, perlahan sikit sebab ada simpang di bawah bukit, lepas dari simpang, terus memecut 130km/j maksimum, turun bukit tetapkan kelajuan, sedia untuk brek, break point 200m dari selekoh kepada 50km/j dan seterusnya. Lebih kurang macam tu lah. Sebenarnya saya tak ingat sangat angka-angka tu, tapi bila memandu, boleh rasa sama ada sudah terlebih laju atau belum.

Ingat, mula dari halaju biasa dan cuba tambah kelajuan sedikit demi sedikit. Pastikan anda ingat halaju selamat yang baru. Jika anda perasan kereta tidak stabil, perlahankan kenderaan serta merta, iaitu dengan mengurangkan pedal minyak, jangan tekan brek tiba-tiba! Cukup hanya dengan mengurangkan pedal minyak, sebab halaju baru cuma lebih sedikit sahaja dari halaju selamat biasa kan.

C. Peringatan Penting!
Semua pengetahuan ini bukannya untuk lumba haram dan perkara-perkara yang maksiat. Saya tidak redha jika ilmu ini digunakan sebegitu. Gunakanlah untuk jalan kebaikan. Dan ingat, jalanraya bukan tempat berlumba! Cukup 1 buah kereta sahaja yang laju. Jika anda nampak ada kereta lain yang juga laju, bagilah laluan untuk dia potong dan jangan cuba memotongnya kembali. Lebih baik perlahankan kenderaan untuk mengelakkan tanda provokasi, ataupun kalau nak layan juga, ikutlah dengan jarak yang selamat.


Cukup lah sampai di sini dahulu, ini sudah panjang yang sangat. Amatlah menarik bagi saya yang menulis ni, harapnya tidak membosankan pembaca. :)

Topik-topik yang belum di cover, insyaAllah jika ada kelapangan saya akan menulis lagi..
1. Less than 3 second rule (ni saya bagi nama sendiri)
2. Conering limit
3. Follow the faster / Follow the fastest
4. Racing line
5. Rev match
6. Heel and Toe
7. Left foot braking

Wassalam.

::truemax


6 comments:

  1. Betul. BREK sblm corner. Drop gear SEMASA di selekoh, BUKAN BREK kan?


    Paling penting..tasbih di jari..Tawakkal..Itu antara secret recipe abah saya memandu laju. Sejam dari Serdang ke Tangkak.160kmj. 2 jam setengah ke JB. Darah saya berderau laju, x usah cakap..

    ReplyDelete
  2. Ms Dric, :)

    Betul tu, brek sebelum corner. Drop gear tu, kalau dah pandai boleh buat masa brek tu, tu ler yang dipanggil heel&toe, iaitu sekali dengan "rev match" masa drop gear. hmmm nanti insyaAllah saya luangkan masa untuk terangkan ya. Masa dah dalam corner tu perlu tetapkan halaju, atau boleh cuba tambah halaju sedikit. Sebab selalunya tak lah tepat halaju limit pada masa 'entry' tu kan. Tapi jangan terlebih pula ya!

    Tasbih dijari.. ni saya tak pasti, sebab saya selalu pandu kereta pegang stering 2 belah tangan (kecuali ler masa tukar gear atau masa-masa boring etc). Tapi memang elok, tasbih/zikir di mulut dan di hati. 2 jam setengah ke JB memang sangat laju!

    ::truemax

    ReplyDelete
  3. boleh jugak kalau nak try brek kat selekoh, teknik dipanggil trail braking. tapi apply utk kereta dgn ABS sahaja. and lebih relevan kat trek sahaja.

    pernah try teknik ni, tapi susah nak master. so still slow in-fast out

    ReplyDelete
  4. huhu...

    kalau bab memandu laju, bukan saya orangnye.. hehe.. i'm not a risk taker.. on the road lah.. tapi slalunya org lelaki lebih mahir lah kan.. driving ni kan byk gunakan spatial skill & calculation (velocity).. men kan tend to perform better than women when it comes to spatial intelligence.. hehe.. no wonder stevie wonder.. =D

    ReplyDelete
  5. ye. pemandu f1 pon guna teknik ni
    drop gear dan brek sblm masuk koner.
    dlm koner stay halaju dan keluar dgn tekan myk

    ReplyDelete
  6. bro truemax camne boleh saya hubungi bro....saya punya email loe1845@gmail.com

    ReplyDelete