Friday, April 10, 2009

Pemanduan Yang Berhemah

Assalamu'alaikum.

Sudah lama blog ini tidak diupdate. Harapnya mesej boikot Israel itu, sudah difahami dan diamalkan oleh kita semua. Jangan pula kita mudah lupa dengan kejahatan dan kekejaman yang telah dilakukan oleh Rejim Israel ini kepada umat Islam. Ingat, Istiqamah kerana Allah, boikot Israel.

Shoo shoo, kena halau dulu labah-labah yang buat sarang kat sini. Ok sekarang baru boleh buka topik baru. Mulai sekarang saya mahu berkongsi lebih banyak lagi di blog ini. Bukan untuk tempat labah-labah membuat sarang lagi. InsyaAllah semoga saya berkesempatan dan mempunyai idea yang cukup.

Ok, kali ini tajuk nya ialah Pemanduan Yang Berhemah. Hmm, harus saya akui saya suka memandu dengan laju. Satu kegemaran pula rasanya. Tapi laju tidak bererti bahaya. Laju yang berhemah, lebih baik daripada pandu kereta dengan perlahan tetapi tidak menentu. Maaf, saya tidak mengutuk orang yang memandu perlahan ok. Cuma saya paling tak suka kalau orang memandu tanpa bertimbang rasa, road hogging, dan sebagainya terutamanya kalau lelaki. Wahai lelaki, janganlah memandu sebegitu, malu lah sikit dengan orang perempuan. Orang perempuan pun boleh pandu dengan baik, lagi laju pun ada.

Sebelum saya teruskan kepada pemanduan berhemah, mahu saya nyatakan, pemanduan kereta (atau lori, van, motosikal dan sebagainya) bergantung kepada 4 perkara utama:
1. Pemandu
2. Kenderaaan
3. Jalan
4. Keadaan sekitar

Dalam setiap masa kita perlu pastikan keempat-empat perkara tersebut sesuai, untuk pemanduan yang selamat.

(gambar hiasan)

Baiklah, berikut ini adalah corak atau pun ciri-ciri pemanduan yang berhemah yang lebih fokus kepada faktor "Pemandu" itu sendiri, semoga boleh memberi manfaat untuk semua.

1. Minta izin dari empunya kenderaan. Kalau sendiri punya tak apa lah :)
2. Duduk dalam keadaan yang sesuai dan selesa. Jika perlu, ubahkan jarak kerusi, ketinggian stering dan cermin pandang belakang.
3. Mesti memakai tali pinggang keledar. Kemalangan yang berlaku hanya pada 60km/j boleh membunuh jika tidak memakai tali pinggang keledar.
4. Membaca Bismillah dan doa naik kenderaaan.
5. Tidak moody atau dalam keadaan marah. Fokus keatas pemanduan, bukannya perkara lain.
6. Memberi isyarat sebelum membelok atau menukar lorong.
7. Mematikan lampu isyarat apa bila selesai membelok atau menukar lorong.
8. Memasang lampu besar (bukannya lampu kecil sahaja dan bukannya beam) pada waktu hujan, senja atau terbit mahatari.
9. Tidak memotong barisan
10. Tidak terlalu perlahan sehingga mengganggu kenderaan yang lain.
11. Tidak menggunakan lorong sebelah kanan kecuali untuk memotong, terutamanya jika ada kenderaan lain di belakang.
12. Tidak menekan brek dengan kuat, kecuali jika perlu. Jika tidak, ini boleh menyebabkan kenderaan di belakang panik dan menjuruskan kejadian yang tidak diingini.
13. Tahu limit kendaraan anda
14. Sentiasa tahu keadaan sekitar dan limit yang sesuai dengan keadaan
15. Tetap tenang walau pun dengan cabaran-cabaran jem, pemandu lain yang menyakitkan hati, cuaca dan lain-lain.
16. Membaca pergerakan pemandu lain. Bersedia dengan tindakan mereka, sama ada akan membrek, menukar lorong dan lain-lain.
17. Bersedia jika orang lain membuat salah, sebagai contoh, kereta di hadapan menekan brek atau kereta keluar dari simpang secara tiba-tiba. Sedia untuk brek, atau menukar lorong/mengelak untuk keadaan yang memaksa.
18. Memotong hanya jika anda pasti benar-benar selamat, jangan ambil risiko!

Mungkin kita sudah tahu sebahagian atau semua itu, jika sudah tahu bagus lah. Anggaplah ini sebagai peringatan. Marilah kita semua mengamalkan pemanduan berhemah ini semoga ia boleh menjadikan jalanraya kita tempat yang lebih selamat untuk dijalani.

Ok. Cukup dahulu kali ini. Saya akan sambung lagi topik ini berkenaan faktor-faktor lain pula, InsyaAllah.

Wassalam.

::truemax

2 comments:

  1. Salam Truemax,

    waduh, panduan ini sungguh berguna. Kadangkala aspek ini seringkali diabaikan.


    Hati-hati di jalan raya, ingatlah orang tersayang.

    =)

    ReplyDelete
  2. Srisufi,
    Terima kasih. Sebenarnya ini juga untuk peringatan saya sendiri.

    Tapi tunggulah next post saya di sini.. insyaAllah lebih menarik, tentang keadaan kereta dan hadnya untuk pemanduan yang lebih laju

    :)

    ReplyDelete