Saturday, May 30, 2009

Hari Untuk Mu

Assalamu'alaikum,

Entri ini saya tulis khas buat kekasih tersayang.

Hari ini ialah tarikh keramat untuk kita, 30 May. Tentunya ku tidak lupa.. walaupun kekadang aku buat-buat lupa, itu tentunya sebab sedang memikirkan apa yang patut aku ucapkan atau lakukan. Tarikh itu sememangnya istimewa buat kita, 15 tahun yang lalu, ya 15 tahun! Sudah 15 tahun sebenarnya!

Pertama, ku ucapkan berbanyak syukur yang tidak terhingga kepada Allah s.w.t yang telah menemukan kita kira-kira 19 tahun yang lalu. Syukur juga kepada Allah yang telah permudahkan untuk kita sejak dari itu.

Kira-kira 19 tahun lalu kita sama-sama dalam kelas Pengajian Sains Komputer Tahun 1, Universiti Sains Malaysia. Siapakah itu si gadis bertudung lebar berwarna putih, dengan sanggul yang masih nampak bentuknya walau cuba disembunyikan.

"Milik siapakah gadis ini, wajah lembut bagaikan sutera, ingin aku mencurahkan kasih kepada yang sudi, adakah dia sudi" - Milik Siapakah Gadis Ini, Sudirman.

Sejak dari itu...

"Debaran penuh makna kelu tidak terkata sering kali terjadi bila kau di sisi
Namun ia pasti membuat ku jatuh hati Oh! manisnya, manisnya senyumanmu"

"Mata bertentang mata adakah kau terasa cinta kian memekar dihati kita
Kau istimewa paling utama yang satu, betapa manisnya senyumanmu"
- Manisnya Senyumanmu, Elite.

Ketika itu aku sudah jatuh cinta, cinta pada mu. Ya, 19 tahun yang lalu aku memilih mu!

Ingat tak lagi, kita selalu berjalan ke hulu dan ke hilir dalam kampus universiti. Pasangan ideal lah kiranya kita masa tu.
Ingat tak lagi, kita selalu makan di gerai tepi parit di Gelugor, Nasi Goreng Barcelona.
Ingat tak lagi kita sanggup berjalan jauh ke gelugor, jauh nya tak terasa bila kau di sisi.
Ingat tak lagi, semasa makan bersama kita selalu membahagi-bahagikan lauk untuk jimat duit. Hmmmm, sekarang pun kita masih amalkan tu lagi kan.

Mana boleh dapat insan seperti mu, 1 dalam 10000, kalau bernasib baik, dan aku sememangnya bernasib baik. Walau minat kita berbeza, kau senantiasa menyokong minat ku, menemani ku bila berkesempatan, baik ke litar lumba di Sepang atau ke padang untuk Helikopter Kawalan Jauh dan lain lain lagi.

Manakala minat mu yang berbeza dari ku itu pula banyak memanafaat kan keluarga kita, agaknya boleh di kira dengan jari bilangan baju kurung yang di beli siap, yang lain semuanya kau jahit sendiri termasuklah baju-baju raya yang berpasang-pasang, waima baju raya ku pun pernah kau jahiti juga. Kepandaian kau memasak memang tidak dapat dinafikan.. ikut kan hati ingin ku makan 3 pinggan penuh sebagaimana ku buat pada tahun tahun yang awal dulu, tapi sekarang tak boleh begitu lagi, perlu jaga kesihatan. Makanan kegemaran ku juga kau telah berjaya menguasainya, laksa kelantan, solok lada, masak lemak telur itik dan sebagainya. hmmm.. best best.. tu memang best.

Lagi, kau amat bersopan-santun, berbudi bahasa, tak pernah meninggikan suara terhadapku, pandai menguruskan rumah dan anak-anak, pantang tengok bahagian rumah yang bersepah, tentunya tak lama akan tersusun semula.

Banyak lagi kualiti mu yang tak mungkin dapat ku senaraikan dan huraikan di sini.
Wahai kekasih ku, kekasih awal dan akhir, isteri mithali ku tersayang, Norhazah. 30 May 1994 tarikh kita, 15 tahun yang lalu. Terima kasih dari ku, untuk semua itu.

"Tak ku harap, tak ku peduli walau bulan jatuh ke bumi, dan hadir bidadari tak ku impikan lagi, kerana kau lebih mengerti.." - Kekasih Awal Dan Akhir, Jamal Abdillah.

Semoga kita kan terus berbahagia dan dipermudahkan oleh Allah dunia kita dan akhirat kita juga. Amiin.

"Selagi ada hayat ini, ku junjung kebahagian mu, tapi bila sampai waktu ku, doa dan restu ku, menjaga mu selalu" - Kehadiranku, Sudirman

Dan satu lagi lagu.. khas untuk mu..

::truemax

7 comments:

  1. kunjungan pagi,,hehe
    wah selamat - selamat,,
    happy anniversary ya,,
    udah bisa ngejaga sampai 15 tahun,
    semoga,selalu bersama sampai akhir ya,,

    ReplyDelete
  2. Selamat berkunjung En. Semuanya Bisa :),

    Terima kasih. Semoga kita semua berbahagia dunia dan akhirat juga.

    :truemax

    ReplyDelete
  3. wahh..sgguh indah kta2 dan perjalanan idup kalian..smoga berbhagia selamanya..~

    ReplyDelete
  4. Peewwiiittt :p

    Selamat Ulang Tahun Perkahwinan Untuk Kedua-dua Tuan&Puan :)

    ReplyDelete
  5. Phewwwwwwwwwwiiit gak.
    Happy Anniversary.
    Sorry Noi lambat wish. Wahhhhhhh. Jelesnya.
    Moga Noi pun dapat bahagia camni ^__^

    Selamat ya, Max!

    ReplyDelete
  6. waaa..baru je baca ni.. terharunye.. selamat ulangtahun max & wifey.. semoga dirahmati selamanya, insyaAllah.. =)

    ReplyDelete
  7. Salam semua..

    I am not a good blogger, nak balas comment pun lambat-lambat, jangan contohi saya ya.

    Terima kasih ain.
    Terima kasih Falin
    Terima kasih Noi
    Terima kasih Izz

    Semoga kita semua dalam rahmat Allah sentiasa, dunia dan akhirat.

    ReplyDelete