Saturday, April 25, 2009

Fenomena Alam

Assalamu'alaikum,

Masa itu emas, masa itu pedang. Kenapa perlu pandu laju? Kerana mengejar masa atau mahu menjimatkan masa (selain daripada mendapat kepuasan daripada daya pecutan yang dapat dirasa dan melihat kereta-kereta lain tertinggal di belakang .. ha ha ha).

Pada masa dan ketika tertentu, tentu banyak keajaiban yang berlaku yang tidak kita sedari. Sesungguhnya tidak Allah jadikan bumi dan langit ini sia-sia.. semua nya untuk kita perhatikan dan memikirkannya. Allah juga lah yang Maha Berkuasa dan Maha Bijaksana mencipta dan mengaturkan semua objeck di alam semesta ini.

Hmmm, untuk kali ini saya tukar tajuk, tidaklah saya mahu mengkhususkan blog ini cuma untuk posting yang berkaitan dengan kereta dan pemanduan sahaja. InsyaAllah saya akan sambung lagi topik tersebut dikemudian hari. Semoga masih sempat - dipanjangkan umur dan diberikan kelapangan oleh Allah.

Pada suatu hari, iaitu hari Khamis yang lalu, di awal pagi, saya terlihat fenomina alam, Bulan dan 2 lagi Planet sejajar dengan begitu jelas sekali. Pada waktu itu selepas solat subuh, bintang-bintang masih ada tetapi 3 objek ini amat terang cahayanya dan jelas nampak kesejajarannya. Oh amat mengkagumkan. Mengikut ilmu astronomi saya yang pada peringkat tadika kan, agaknya planet tersebut ialah Venus, dan satu lagi Neptune atau Jupiter.

Sekilas pandang memang saya agak itu ialah planet, kerana cahayanya yang terang, bukan seperti bintang yang samar dan berkelip-kelip. Tahukan anda kenapa cahaya bintang berkelip-kelip? Fikir sendiri dulu ya. Cubalah jawab dalam ruangan 'komen'. :)

Inilah gambar yang saya sempat ambil dengan menggunakan kamera biasa saya, maaf kerana kualitinya tidak begitu baik. Click gambar untuk lebih besar. Dan click tanda 'zoom' untuk dapatkan gambar pada resolusi asal.

From - Life Is Full of Magic - Kehidupan Yang Penuh Keajaiban


Gambar itu diambil dihadapan rumah saya, mengadap ke arah timur, matahari sudah mula muncul dan cahayanya mula menenggelamkan bulan dan planet-planet tersebut.

Ok. Seperti biasa, rujukan utama saya ialah Google, jumpa web page ni yang menggunakan software "your sky". (perlu pusing gambar ini 90 darjah lawan jam untuk betulkan orentasi dengan gambar di atas, atau pun sengetkan kepala 90 darjah ke kanan :) ).

From - Life Is Full of Magic - Kehidupan Yang Penuh Keajaiban




Dari sini saya dapat mengagak 1 planet yang di bawah, berdekatan dengan bulan itu ialah Venus. Planet yang di atas itu sebenarnya ialah Jupiter kerana Neptune adalah lebih malap untuk dililhat pada masa ini.

Itulah yang saya dapat lihat dengan menggunakan mata kasar. Akan tetapi jika dirujuk semula kepada imej dari 'your sky', planet-planet lain juga ada berdekatan, iaitu Mars dan Uranus. Dan tentunya banyak lagi perkara yang berlaku yang tidak kita sedari. Begitulah planet-planet bergerak mengikut aturan yang telah Allah tetapkan, Maha Besar Allah yang telah mencipta dan mentadbir semua ini. Keajaiban yang berlaku setiap hari.

Selepas ini, jika anda mendongak ke langit melihat bulan, bintang-bintang dan objek lain, ingatlah perbagai lagi yang kita tidak ketahui di sana, betapa luasnya ilmu Allah Ta'ala, betapa kecilnya kita ini, lebih kecil dari semut barangkali.

Allahu'a'lam.

Wassalam.
::truemax

1 comment:

  1. best!
    thanx 4 sharing!
    [and thanx for reminding me on that day] =)

    ReplyDelete